takaisin keskiviikkoryhmät sivulle

18.15-19.45   Musiikkikorvan kukoistus 5

Loppukevään aikataulut:

17.4. ei tuntia

24.4. suullinen harjoitus

1.5. ei tuntia

Huom! la 4.5. solfa suullinen 10- (jokaiselle sovitaan oma 10 min aika)

8.5. solfa kirjallinen (melodiankirjoitus, rytminkirjoitus ja harmoniankuuntelu)

15.5. palaute/uusinta

(22.5. tarvittaessa)

Suullinen ohjelmisto:

Melodiat: (valitse yksi, voit jättää yhden pois, yksi arvotaan)

s.26 kaanon 28 Caldara

  1. 28 kaanon 6 Cherubini
  2. 29 kaanon 8 Cherubini
  3. 29 kaanon 9 Beethoven

s.33 Kaanon 26 Alles schweigt

  1. 33 kaanon Dona Nobis
  2. 35 kaanon Haydn
  3. 36 kaanon Anonymus

Rytmit: (arvotaan) Aida Juhlamarssi, Tschukatuka, Basic drills

TUNNIT:

  1. 10.4.2019

Tehtiin teoriakoe.

Ensi viikolla 17.4. on pääsiäisloma – ei muhatuntia.

24.1. on suullisen ohjelmiston harjoitus

Läksy: Harjoittele suullisen ohjelmiston lauluja ja rytmejä.

  1. 3.4.2019

Tehtiin teorian kirjallisen harjoitustesti. Ensi viikolla varsinainen teorian kirjallinen.

Läksy: Tee harjoitustesti loppuun, jos se jäi kesken. Harjoittele testin asioita.

  1. 27.3.2019

Käytiin läpi kevään aikataulut. Käytiin läpi pikaisesti suullisen ohjelmiston melodiat. Solfattiin 7-sointua (V7) duurissa ja mollissa. Tehtiin tehtäviä sointu-vihkosta s. 21.

Läksy: Sointumonisteesta tee loppuun s. 21 septimisointutehtävät. 5-vihkosta: Harjoittele tititoiden tai sanoilla kaikki stemman s. Tschukatuka-rytmistä. Laula solfilla s. 36 kaanon 23.

  1. 20.3.2019

Opeteltiin lisää sointuja tunnistettavaan sointujaksoon: I II6 V I ja I IV I64 V7 I. Tänään solfattiin ja kuunneltiin sointuja vain mollissa. Solfattiin Haydn läksykaanon s. 35. Kirjoitettiin Tsaikovskin Joutsenlammen teeman rytmi ja solfat. Solfattiin soinnut-monisteesta s. 20 Beethovenin Muunnelman melodia ja selvitettiin säestyssointujen asteet ja käännökset.

Läksy: Nuotinna Joutsenlammen teema h-mollissa (lähtee fis2:sta). Tee alla olevasta melodiankirjoitusohjelmistosta kaksi muuta tehtävää.

Melodiankirjoitusharjoituksia:

  1. Taivas on sininen ja valkoinen A-osa (4/4, 4 tahtia, alkaa l – päättyy m)

https://www.youtube.com/watch?v=drcoK5hd9G8

  1. Kalliolle kukkulalle (3/4, koko laulu, alkaa l – päättyy l)

https://www.youtube.com/watch?v=j-H3Tfdwcw8

  1. Järnefelt: Kehtolaulu (2/4, 16 tahtia, alkaa l – päättyy l)

https://www.youtube.com/watch?v=Mou3m3IuwlY

  1. Joutsenlampi-teema (4/4, 8 tahtia, alkaa m – päättyy l)

https://www.youtube.com/watch?v=1ea90L91eZk

  1. Schumann: Villi ratsu, A-osa (6/8+koho, 8 tahtia, alkaa m, – päättyy l)

https://www.youtube.com/watch?v=q08Cpj0IMn0

  1. Schumann: Iloinen talonpoika (4/4 + koho, alkaa s, – päättyy s,)

https://www.youtube.com/watch?v=um8dOgMjrG4

  1. Schubert: 5. Sinfonia 3. Osa Allegro molto (3/4, 8 tahtia + koho, alkaa m, – päättyy l)

https://www.youtube.com/watch?v=L1L7WttUivs

  1. Schubert: 5. Sinfonia 2. Osa Andante con moto (3/4, 8 tahtia + koho, alkaa s – päättyy d)

https://www.youtube.com/watch?v=t55gUuO4BR8

  1. Beethoven: Pianosonaatti op. 13 ”Pateettinen”, 2. Osa Adagio (2/4, 8 tahtia, alkaa m – päättyy d, tahdissa 4 on myös si, tahdissa 6 jälkimmäinen solfa on di)

https://www.youtube.com/watch?v=n2nG1bt7IBM

  1. Mikko Alatalo: Aurinko paistaa ja vettä sataa (4/4, 8 tahtia, alkaa s – päättyy d)

https://www.youtube.com/watch?v=sTv9QHrFdWk

  1. 13.3.2019

Tehtiin s. 13 sointuastetehtävät. Solfattiin soinnut duurissa ja mollissa. Solfattiin sointujaksot I IV V I – I III IV V I– I VI IV V I mollissa. Tunnistettiin niitä duurissa ja mollissa. Solfattiin s. 35 Haydnin kaanon. Tarkistettiin s. 19 soinnut ja kuultiin Chopinin Fantasia impromptun alku ja Minuuttivalssi.

Läksy: Laula solfilla I IV V I – I III IV V I– I VI IV V I duurissa ja mollissa. Solfaa s. 35 Haydnin kaanon g-mollissa.

  1. 6.3.2019

Solfattiin I Iv V duurissa. Tarkistettiin Figaron aarian solfat. Opeteltiin kolmisointujen käännökset (sointuvihko s. 17) ja tehtiin tehtäviä s. 19.

Läksy: Tee s.19 tehtävät (huom! tee ensin perumuoto ja siitä käännös).

  1. 27.2.2019

Juteltiin Muhaillen-konsertista. Kerrattiin, tunnistettiin ja solfattiin sointulaatuja. Tarkistettiin s.15 alimmat tehtävät. Opeteltiin kaksi uutta sointujaksoa duurissa: I III IV V I ja I VI IV V I. Tunnistettiin niitä muutamista kappaleista: Ben E King: Stand by me, Harpo: Moviestar, J. Karjalainen Ihana ilta. Solfattiin Dona Nobis ja Alles Schweget s.33. Kuunneltiin Mozartin oopperasta Figaron häät Figaron aaria Non piu andrai ja aloitettiin kappaleen rytmien ja solfien selvittämistä.

Läksy: Solfaa Alles sweiget s. 33. Kirjoita Mozart: Non piu andrai –aarian A-osasta rytmit ja solfat (https://www.youtube.com/watch?v=yz8n2tVyGwc).

6. sijainen

5. muhaillen-konsertti

  1. 30.1.2019

Ensi ma 4.2. Muhaillen-konsertin kenraali on 17.20-17.30 Sellosalissa. Esitysvaatteeksi sovittiin yöpuku/löysät vaatteet. Ota mukaan eväät, jotka ehtii nauttia kenraalin ja konsertin välissä. Konsertissa kaikki istuvat yleisössä koko konsertin ajan. Yleisöstä siirrytään lavalle oman esityksensä ajaksi.

Ke 6.2. ei tuntia.

Harjoiteltiin esitystä. Opeteltiin trioli ja harjoiteltiin s. 5 Aidan Juhlamarssia. Laulettiin Dona nobis unisonossa ja kaanonissa.

Läksy: Harjoittele esityksen oma osuutesi varmaksi. Konsertissa kuuntele tarkasti muiden ryhmien esitykset ja valitse mielestäsi paras esitys. Mieti perustelut. Tee s. 15 valmiiksi, jos se on vielä kesken. Harjoittele s. 5 molemmat stemmat. Voit kokeilla niitä myös samaan aikaan.

  1. 23.1.2019

Muhaillen-konsertti ma 4.2. klo 19-20 Sellosalissa. Kenraalin aikataulu varmistuu ensi viikolla.

Kerrattiin kolmisointujen tunnistaminen (Soinnut: s. 14) ja tunnistettiin sointujen laatuja kuunnellen ja solfattiin soinnut. Kerrattiin kolmisointujen (D, m, Y ja vä) kirjoittaminen ja tehtiin tehtäviä s. 15. Harjoiteltiin Brahms-esitystä. Solfattiin s.33 Dona Nobis. Tarkistettiin Händel-melodiankirjoitus.

Läksy: Tee s. 15 loppuun. Opettele ulkoa oma osuutesi esityksestä. Harjoittele hyvin solfilla s. 33 Dona Nobis.

  1. 16.1.2018

Harjoiteltiin rytminlukua s.2 duetto 2. Kuunneltiin Händelin Air Vesimusiikkia ja tarkistettiin A-osan alusta rytmit ja solfat. Aloitettiin nuotinnos Fis-duuriin. Harjoiteltiin esitystä. Kerrattiin su/pi3 ja kolmisointujen rakentaminen.

Läksy: Nuotinna Händelin Air Fis-duuriin, jos se jäi kesken. Tee s. 15 ylempi kolmisointutehtävä. Voit katsot katsoa apua s. 14.

  1. 9.1.2018

Kerrottiin lomakuulumiset kehorytmin säestyksellä. Kerrattiin kaanonit 6, 8 ja 9. Päätettiin esittää kevään konsertissa Brahmsin Kehtolaulu putkilla ja aloitettiin harjoittelu.

Läksy: Opettele ulkoa solfilla Brahmsin kehtolaulu. Mieti oma osuutesi putkilla. Tee melodiankirjoitus (kirjoita rytmi ja solfat):

Händel: Vesimusiikkia osa Air, 1 viulun melodia (4/4, alusta 8 tahtia, alkaa m – päättyy s)

https://www.youtube.com/watch?v=7U8YVsW9I8U

  1. 12.12.2018

Kerrattiin kaanonit 8 ja 9, joita pitää vielä harjoitella. Laulettiin Ei itkeä saa, ei meluta saa. Kirjoitettiin säestyssointujen nuotit ja muisteltiin samalla erilaisia sointulaatuja.

9.1. Kevään ensimmäinen tunti

Huom! ma 4.2. Muhaillen konsertti Sello-salissa klo 18

Hyvää joulunaikaa!

Läksy: Solfaa kaanon 8, 9

  1. 5.12.2018

Seuraavien viikkojen aikataulu:

12.12. avoimet ovet vanhemmille, syksyn viimeinen tunti

Joululoma

9.1. Kevään ensimmäinen tunti

Huom! ma 4.2. Muhaillen konsertti Sello-salissa klo 18

Ensi viikolla tunnilla avoimet ovet, vanhemmat tervetulleita kuuntelemaan.

Kerrattiin I- ja V7- sointujen solfaamista Des-duurissa. Solfattiin s.29 kaanon 8 ja 9. Luettiin tiiri-rytmiä. Kirjoitettiin Reippahasti käypi askeleet laulun melodian rytmi, solfat ja selvitettiin kappaleen säestyssoinnut.

Läksy: Laula solfilla s.29 kaanon 8, 9 ja Reippahasti käypi askeleet.

14. 28.11.2018

SoiliSoi-konsertti.

13. 21.11.2018

Harjoiteltiin konsertin lauluja.

  1. 14.11.2018

Harjoiteltiin kaikki SoiliSoi-konsertin laulut. Soitettiin Brahmsin Wiegenlied melodia ja säestys.

Läksy: Opettele kaikki konsertin laulut ulkoa.

  1. 7.11.2018

Avattiin ääntä ja solfattiin äänenavausmelodiat. Tunnistettiin melodioita ja rytmejä SoiliSoi –konsertin ohjelmistosta. Harjoiteltiin Revontulitanssi ja Komea konnari. Tarkistettiin Brahms-melodiankirjoitus ja soitettiin kappaletta. Jokainen myös säesti kappaletta vuorollaan.

Läksy: Vastaa konserttikyselyyn. Harjoittele kaikki konsertin laulut, joita tunnilla on opeteltu: Revontulitanssi, Suomi 100, Marraskuu, Jan dan duu ja Loppulaulu. Harjoittele erityisen hyvin Komean konnarin 3. Ääni.

  1. 31.10.2018

Konsertti Tapiolasalissa ke 28.11. SoiliSoi, kenraali klo 16-17, konsertit klo 17:30 ja 18:30. Esiintymisasuna tummat vaatteet ja huomioliivi!

Harjoiteltiin konsertin lauluja. Harjoiteltiin melodian tunnistamista, solfaamista, improvisoitiin ja tunnistettiin harmoniaa.

Läksy: Suomi 100, Marraskuu, Loppulaulu, Huu-sai-sai, Jan dan duu, Komea konnari. Ota oma soitin mukaan.

  1. 24.10.2018

Laulettiin s.28 kaanon 6. Kerrattiin I IV V –säestyssointujen solfaaminen ja selvitettiin Terve teille lintuset säestys. Opeteltiin tekniikka säestyssointujen tunnistamiseen. Aloitettiin Brahmsin Kehtolaulun nuotintamista. Osa käytti apunaan soitinta, osa teki solfien avulla.

Läksy: Harjoittele hyvin solfilla s.28 kaanon 6. Tee loppuun Brahmsin Kehtolaulu (solfat ja nuotit F-duurissa). Ota oma soitin mukaan.

  1. 10.10.2018

Ensi viikolla syysloma.

Käytiin läpi, mitä viime viikoilla on tapahtunut. Mietittiin, mitä tein tänään erityisen hyvin.

Solfattiin s.28 kaanon 6. Kirjoitettiin kehittyvä melodia, jonka lopullinen versio oli laulusta Terve teille lintuset. Jokainen keksi melodiaan sopivan B-osan, jotka esitettiin. Kerrattiin kvinttiympyrä.

Läksy: Solfaa s.28 kaanon 6.

  1. 29.8.2018

Tarkistettiin ja laulettiin Mitä teit sä kesällä solfat. Soitettiin laulu E-duurissa, H-duurissa ja Es-duurissa. Annoin kurssin materiaalit: kaksi vihkoa. Kerrattiin I, II, IV ja V-asteen solfaaminen duurissa. Solfattiin sointu-vihkosta ”Kun sä kuolet” ja tunnistettiin säestyssoinnut. Kirjoitettiin säestyssoinnut s.2.

Läksy: Harjoittele laulamaan solfilla I, II, IV ja V-asteen soinnut duurissa sujuvasti ja varmasti. Solfaa s. 5 (Kun sä kuolet). Koristele vihkojen kannet 🙂

  1. 22.8.2018

Tutustuttiin ryhmäläisiin. Opeteltiin ”Mitä teit sä kesällä” ja keksittiin omasta kesästä soolot. Solfattiin laulun melodia ja selvitettiin laulun säestys (I II V I). Tunnistettiin kuunnellen laulun säestyssointuja. Solfattiin myös IV-asteen sointu duurissa ja kuunneltiin I-, IV- ja V-asteen sointukulkuja. Muisteltiin, että on opeteltu erilaisia asteikkoja, intervalleja laatuineen sekä sointuja. Kerrattiin kvinttiympyrä ja tehtiin se 7# ja 7b:n. Solfattiin ja aloitettiin kappaleen nuotinnosta.

Läksy: Solfaa ja nuotinna Mitä teit sä kesällä E-duurissa. Soita ja säestä kappale.

Print Friendly, PDF & Email