17.45-19.15   Mupe 3

Lukuvuosi 2018-2019

Ensi lukuvuonna jatketaan uuden opetussuunnitelman mukaisesti musiikin kuuntelun kurssilla (musiikin historia): ti 18.45-20.15 tai to 18.45-20.15 Sellon mupeluokka. Ilmoittaudu sopivampaan ryhmään sähköpostilla tai elokuussa ilmoittautumispäivänä.

Ihanaa lomaa!

TUNNIT:

Normitunnit ovat loppuneet ja on aika kirmata kesälomalle. Muutaman kanssa sovimme vielä tapaamisen.

  1. 24.4.2018

Tehtiin prima vista laulu ja rytmi. Tämä oli viimeinen varsinainen kerta. Hyvää kesää! Ensi vuonna ryhmä jatkaa musiikin historian/ musiikin kuuntelun kurssilla. Siinä tutustutaan kuunnelleen ja keskustellen klassisen musiikin tyylikausiin ja musiikkiin. Päivitän ensi vuoden ryhmäajan tänne läksysivulla, kun se selviää.

Jos joku osio vaatii uusintaa, oppilas sai siitä lapun. Uusintapäivä on ti 8.5. normaaliin tuntiaikaan.

  1. 17.4.2018

Tehtiin solfan kirjallinen koe: Melodiankirjoitus, rytminkirjoitus ja harmonian tunnistus. Sovittiin jokaiselle oma prima vista –aika ensi viikolle.

14. 10.4.2018

Ensi viikolla säveltapailun kirjallinen koe. Kotona voi harjoitella Theta music –ohjelmalla. Ja kirjoittamalla alla olevat melodiat ja niiden rytmit.

Tehtiin harjoitustehtäviä. Kirjoitettiin rytmiä. Laulettiin sointujakso ja harjoiteltiin harmoniantunnistamista. Melodiankirjoitustehtävänä oli Alatalon Taitaa tulla kesä.

Melodiankirjoitusharjoituksia:

  1. Taivas on sininen ja valkoinen A-osa (4/4, 4 tahtia, alkaa l – päättyy m)

https://www.youtube.com/watch?v=3k5zdL-wP7s

  1. Joutsenlampi-teema (4/4, 8 tahtia, alkaa m – päättyy l)

https://www.youtube.com/watch?v=1ea90L91eZk

  1. Järnefelt: Kehtolaulu (2/4, 16 tahtia, alkaa l – päättyy l)

https://www.youtube.com/watch?v=Mou3m3IuwlY

  1. Händel: Vesimusiikkia osa Air, 1 viulun melodia (4/4, alusta 8 tahtia, alkaa d – päättyy s)

https://www.youtube.com/watch?v=7U8YVsW9I8U

  1. Schumann: Villi ratsu, A-osa (6/8+koho, 8 tahtia, alkaa m, – päättyy l)

https://www.youtube.com/watch?v=q08Cpj0IMn0

  1. Schumann: Iloinen talonpoika (4/4 + koho, alkaa s, – päättyy s,)

https://www.youtube.com/watch?v=um8dOgMjrG4

  1. Schubert: 5. Sinfonia 3. Osa Allegro molto (3/4, 8 tahtia + koho, alkaa m, – päättyy l)

https://www.youtube.com/watch?v=L1L7WttUivs

  1. Schubert: 5. Sinfonia 2. Osa Andante con moto (3/4, 8 tahtia + koho, alkaa s – päättyy d)

https://www.youtube.com/watch?v=t55gUuO4BR8

  1. Beethoven: Pianosonaatti op. 13 ”Pateettinen”, 2. Osa Adagio (2/4, 8 tahtia, alkaa m – päättyy d, tahdissa 4 on myös si, tahdissa 6 jälkimmäinen solfa on di)

https://www.youtube.com/watch?v=n2nG1bt7IBM

  1. Mikko Alatalo: Aurinko paistaa ja vettä sataa (4/4, 8 tahtia, alkaa s – päättyy d)

https://www.youtube.com/watch?v=sTv9QHrFdWk

  1. la 7.4.2018

Ohjelmistotentti

  1. 3.4.2018

Harjoiteltiin la 7.4. ohjelmistokaanoneita. Opeteltiin uusi rytmitrio (Basic drills). Tarkistettiin la aikataulu. Laulettiin kaanonit.

Nähdään la 7.4. Sellossa, ohjelmistotentti: kaanonit 6, 8, 9, 23, 24, 25, 26 ja rytmit Tschukatuka ja Basic drills

Tule hyvissä ajoin ennen omaa aikaasi.

  1. 27.3.2018

Tehtiin pt 3 teoriakoe. Hyvää pääsiäistä!

Läksy: Ohjelmistokaanonit!

  1. 20.3.2018

Tehtiin teorian harjoituskoetta.

Ensi viikolla varsinainen teoriakoe klo 16-18. Voit tulla jo klo 15, jos pääset.

Sovittiin suullisen ohjelmiston ajat lauantaille 7.4.

Läksy: Tee harjoituskoe loppuun.

  1. 13.3.2018

EXTRAharjoitusMAHDOLLISUUS LA 17.3. klo 10-13, kaanoneita, melodiankirjoitusta, teoria-asioita, sointukuuntelua, rytminkirjoitusta) Sello, mupeluokka – tule siksi aikaa kun haluat. Mieti, missä tarvitset erityisesti harjoitusta.

Mietittiin V7-soinnun merkitystä. Kuunneltiin Beethovenin 1. Sinfonian alku ja tunnistettiin septimisoinnut. Tutustuttiin kokolopukkeeseen (V-I) ja harhalopukkeeseen (V-VI). Tarkistettiin septimisointutehtävät. Laulettiin kaanonit yhdessä unisonossa. Laulettiin kaanoneita pienissä ryhmissä.

Läksy: Harjoittele kaanonit hyvin solfilla.

    1. 6.3.2018

    Tarkistettiin enharmoniatehtävämoniste. Laulettiin kaanonit 23 ja 24. Tarkistettiin Beethoven-nuotinnos. Laulettiin se solfilla, sävelnimin c-mollissa ja d-mollissa. Tutustuttiin septimisointuihin= V7 ja aloitettiin tehtäviä.

    Läksy: Kirjoita Tee septimisointumoniste loppuun. Harjoittele solfilla kaanonit: 6,8,9,25,26,23,24.

    Lisätehtäväläksy: Tee s. 39 intervallitehtävät

  1. 27.2.2018

Käytiin kevään aikataulu.

Solfattiin kaanon 23. Harjoiteltiin rytmin- ja melodiankirjoitusta: Beethoven: Pianosonaatti op. 13 ”Pateettiinen”, 3. Osa. (8 tahtia+koho, c-molli). Kerrattiin kaksoiskorotus ja kaksoisalennus ja tehtiin enharmoniamonisteen tehtäviä. Kerrattiin intervallien tunnistaminen.

Läksy: Selvitä Beethovenin pianosonaatin teeman solfat ja nuotinna se c-mollissa. Harjoittele kaanon 23 varmaksi. Tee enharmoniamonisteen tehtävät loppuun.

6. 13.2.2018

Tunti peruttu, opettaja sairaana. Ensi viikolla 19.2. hiihtoloma.

  1. 6.2.2018

Solfattiin kaanonit 24-26 unisonossa ja kaanonissa. Tutustuttiin solfaten mollikaanon 23. Kuunneltiin Franz Grothen Ilusion ja juteltiin musiikista ja kaksoiskorotuksista ja alennuksista.

Läksy: Solfaa kaanonit 23 ja 24.

  1. 30.1.2018

Kerrattiin sointujakso mollissa solfilla. Harjoiteltiin sointujen kuuntelua.

Juteltiin siitä, miksi mupessa harjoitellaan paljon lauluja ja melodiankirjoitusta.

Ohjelmistokoe la 7.4. klo 10-15 välisenä aikana (varapäivä ke 11.4. klo 10-14)

Solfattiin lauluohjelmistosta kaanonit 24, 25 ja 26.

Läksy: Harjoittele laulamaan solfilla kaanonit 24, 25 ja 26.

  1. 23.2.2018

Kerrattiin Tschukatuka-rytmi. Tehtiin siitä esitykset kahdessa ryhmässä. Kuunneltiin Gaby Moreno: Guizas, guizas, guizas. Tunnistettiin kappaleen sävellajinvaihdokset ja säestyssoinnut. Nuotinnettiin ja solfattiin sointujakso I I6 VI II6 I64 V7 I mollissa. Koetettiin laulaa kaanon 9 pienissä ryhmissä kaanonissa. Ei vielä onnistunut.

Läksy: Harjoittele kaanon 9 solfilla sujuvaksi. Opettele sointujakso solfilla ulkoa mollissa.

  1. 16.1.2018

Kerrattiin intervallit: solfattiin joulumonisteen mollimelodian melodia ja stemma ja tarkistettiin intervallit. Solfattiin kaanonit 6 ja 8 ja opeteltiin uusi kaanon 9. Tunnistettiin säestyssoinnut J.Karjalaisen kappaleesta Kolme Cowboyta. Laulettiin säestyssointuja ja keksittiin niiden sävelten perusteella stemmoja ja omia melodioita. Aloitettiin Tschukatuka-kappaleen harjoittelua.

Läksy: Laula kaanon 9 solfilla. Harjoittele Tschukatuka-kappaleen kaikki äänet tititoiden ja sanoilla.

  1. 9.1.2018

Kerrattiin sointujakso D: D: I I6 II6 I64 V7 I. Korvattiin I6 -> III-asteen soinnulla. Tunnistettiin opettajan soittama sointujakso ja nuotinnettiin se B-duurissa. Tarkistettiin joulumonisteesta sointuaste- ja sointumerkkitehtävät. Tehtiin loppuun hymyleikki.

Läksy: Harjoittele laulamaan solfilla kaanonit: 5, 6 ja 8

  1. 12.12.2017

Hyvää joulua ja rentouttavaa lomaa! Tavataan ti 9.1.2018.

Tehtiin joulumonistetta eteenpäin.

Läksy: Tee moniste loppuun.

  1. 5.12.2017

Syksyn viimeinen mupetunti ensi ti 12.12.

Kerrattiin sointujaksoläksy. Tunnistettiin sointujaksoja joululaulujen säestyksistä. Tehtiin joulumonistetta, joka kertaa syksyn aikana opetellut asiat.

Läksy: Tee joulumoniste loppuun, jos se jäi kesken.

15. 1.12.2017

Soitettiin oppilaskonsertissa joululaulusäestys. Tapahtuma korvaa tunnin 19.12.

  1. 28.11.2017

Harjoiteltiin Tonttujen jouluyö –säestys valmiiksi.

Opeteltiin sointujakso D: I I6 IV II6 I64 V7 I. Solfattiin se ja kirjoitettiin nuoteille G-duurissa. Tunnistettiin jaksoon pohjautuvia sointujaksoja.

Läksy: Opettele solfilla sointujakso solfilla (ja sointuastejärjestys) ulkoa.

Tavataan perjantaina 18.45. Muista ottaa soitin ja nuotit mukaan, jos niitä tarvitset.

13. 21.11.2017

Tarkistettiin s.18 soinnut.

Sovittiin, että ryhmä tekee säestyksen yhteislauluun oppilaskonserttiin pe 1.12. klo 19 Sellon pikkuluokassa. Harjoiteltiin säestystä Tonttujen jouluyö –kappaleeseen.

Läksy: Harjoittele oma säestysosuutesi.

12. 14.11.2017

Kerrattiin kolmisointujen käännösten muodostaminen ja tarkistettiin osa s. 18 tehtävistä. Sovittiin, että tehdään Tonttujen jouluyö –kappaleeseen omilla soittimilla yhteislaulusäestys. Nuotinnettiin kappale ( Es-duuri, klarinetit F-duuri) ja selvitettiin sen säestyssoinnut.

Läksy: Ota oma soitin mukaan. Mieti, miten soittimellasi voisi säestää Tonttujen jouluyötä. Tee s.18 loppuun, jos se jäi kesken.

11. 7.11. pajaviikko

  1. Ensi ti 7.11. ei mupetuntia vaan pajaviikko. Klo 14-19.15 voi tulla pelaamaan mupepelejä Sellon mupeluokkaan.

Laulettiin kolmiäänisesti Kaanon 8. Kerrattiin sointujen käännökset ja tehtiin tehtäviä s. 18.

Läksy: Tee s. 18 tehtävät loppuun.

  1. 24.10.2017

Tehtiin monisteesta s.9 alin tehtävä. Solfattiin soinnut ja soitettiin sointujakso mollissa. Soitettiin Non piu andrai ja tutustuttiin kolmisointujen käännöksiin. Kirjoitettiin vihkoon käännösohjeet. Leikittiin Lännen nopein. Harjoiteltiin s.12 Kaanon 8. Juteltiin ohjelmistosuorituksesta.

Läksy: Kaanon 8.

  1. 10.10.2017

Ensi viikolla syysloma, ei mupetuntia.

Kirjoitettiin Mozartin Non piu andrai melodian rytmi ja solfat. Leikittiin Hasuka ja säestettiin leikkiä. Kerrattiin kolmisointujen muodostaminen. Laulettiin Everybody loves somebody ja tarkistettiin kolmisointujen sävelet.

Läksy: Nuotinna Mozart C-duurissa.

  1. 3.10.2017

Ensi viikolla avoimet ovet. Vanhemmat tervetuloa tunnille!

Tarkistettiin Emman nuotinnos. Solfattiin I IV ja V-asteen soinnut mollissa. Tunnistettiin Emman säestyssoinnut. Laulettiin kantasoinnut duurissa ja mollissa sekä selvitettiin, minkälaisia sointulaatuja muodostuu kullekin asteelle. Kirjoitettiin, minkälaisista tersseistä muodostuu duuri, ylinouseva, molli ja vähennetty kolmisointu. Kirjoitettiin Lanen Everybody Loves Somebody –kappaleen reaalisointumerkit ja niiden sävelet.

Läksy: Kirjoita Everybody Loves Somebody -kappaleen sointujen sävelet.

  1. 26.9.2017

Harjoiteltiin Aidan Juhlamarssia. Nuotinnettiin Emma-valssi. Selvitettiin duuri-, molli-, ylinousevan- ja vähennetyn soinnun solfat. Tunnistettiin sointulaatuja Evrybody loves somebody –kappaleesta.

Läksy: Nuotinna Emma-valssi f-mollissa.

  1. 19.9.2017

Kysyin asteikkojen säveliä. Tarkistettiin Wiegenlied-nuotinnos. Selvitettiin laulun nuotit. Selvitettiin kappaleen soinnut (G-AVAIN, ALTTO-AVAIN JA F-AVAIN) ja soitettiin kappaleen säestys. Tehtiin rytmiharjoituksia rytmisoittimilla piirissä. Luettiin rytmiä s.7. Kirjoitettiin rytmiä ja harjoiteltiin Verdin Aida.

Läksy: Harjoittele laulamaan solfilla 1. ääni ja taputtamaan 2. ääni s.2 Verdin Aidan Juhlamarssista.

  1. 12.9.2017

Laulettiin solfilla Cherubinon Kaanon s. 5 kaanonissa. Soitettiin Brahmsin Wiegenlied ja aloitettiin sen nuotintamista (solfat ensin!). Opeteltiin kahdeksasosatrioli. Luettiin rytmejä monisteesta s. 7. Kirjoitettiin lyhyt rytmisanelu.

Läksy: Nuotinna Brahms: Wiegenlied loppuun Es-duurissa. Harjoittele tititoimaan s. 7 rytmit.

  1. 5.9.2017

Laulettiin Sommer solfilla duurissa solfilla ja H-duurissa sävelnimin sekä solfilla luonnollisessa mollissa. Opeteltiin Mansikat kehorytmi. Jokainen mietti, mikä mupe-tunnilla oli helppoa, kivaa, vaikeaa ja mihin päätti satsata tänä syksynä erityisesti. Tutustuttiin mupe 3 monisteen kaanoniin 6. Etsittiin Brahmsin: Wiegenlied –melodiaa soittimilla (lähtösävel g).

Läksy: Monisteesta kaanon 6 hyvin solfilla.

  1. 29.8.2017

Kerrattiin duuri ja erilaisten molliasteikkotyyppien solfaaminen sekä terssisekvenssi. Solfattiin Sommer duurissa unisonossa ja nuotinnettiin B-duurissa. Soitettiin Mitä teit sä kesällä melodia ja säestys (I II V I). Harjoiteltiin laulamaan solfilla sointujaksot I IV V I ja I II V I. Tunnistettiin opettajan pianolla soittama sointujakso.

Läksy: Opettele ulkoa solfilla Sommer duurissa ja mollissa

  1. 22.8.2017

Käytiin läpi pt 3:n kuuluvat osa-alueet:

Mupe pt 3

Teoria

Sävelten nimet ja oktaavialat

Tahtiviivan veto

Kvinttiympyrä 7# ja 7b

Asteikot (duuriasteikko, molliasteikot harm., mel., luon.)

Intervallit laatuineen

Kolmisoinnut (D, m, y, vä, D7) – sointuasteet

Säveltapailu

Melodian hahmotus: nuoteistalaulaminen (solfilla), melodiankirjoitus, prima vista laulu, ohjelmisto

Rytmin hahmotus: rytminkirjoitus ja rytminluku, ohjelmisto

(2/4, 3/4, 4/4, 6/8), kuudestoistaosat – kokonuotti; trioli

Sointujakson kuuntelu

  1. 22.8.2017

Käytiin läpi pt 3:n sisällöt. Opeteltiin Kesälaulu ja kerrottiin soolon kohdalla omasta kesästä.

Läksy: Laula solfilla Mitä teit sä kesällä duurissa ja muunna se molliin (lähtee l,l,l,dmmm…)

Print Friendly