takaisin tiistairyhmien sivulle

16.00-17.00   Musiikkikorvan viritys 3

Tunnille mukaan Musiikkikorvan viritys 3 -vihko, kynä, kumi, viivastovihko ja kansio.

Loppukevään aikataulut:

Tämän vuoden tunnit on pidetty ja kesäloma koittaa. Jokaisella oppilaalla on suoritusmerkintä sekä palaute Eepoksessa.

Ensi syksynä ryhmä jatkaa Sellossa tiistaisin Musiikkikorvan viritys 4:na klo 17.15-18.15.

HYVÄÄ KESÄÄ!

21.5. palaute ja uusinta

TUNNIT:

17. 14.5.2019

Suullisen ohjelmisto –kerta. Ensi viikolla kevään viimeinen kerta. Ne joilla on kaikki osa-alueet hallussa, saavat testit takaisin. Niiden kanssa, joille annoin uusinta-lapun sekä mahdollisia kotitehtäviä, harjoitellaan vielä sen aikaa, että kaikki osataan.

Läksy: Tee opettajan antamat tehtävät.

  1. 7.5.2019

Sovittiin ensi viikon suullisen ajat. Harjoiteltiin suullinen ohjelmisto:

Läksy: Opettele hyvin

Suullinen ohjelmisto

Laulut: (solfilla, 3 ulkoa, voit itse valita)

*s. 1 Bim bom

*s. 1 duetto 3.

*s. 2 Pachelbelin kaanon

*s. 3 Kuljemme laulain

*s. 8 Poloneesi, ,

*s. 12 duetto 2

*s. 12 laulu 3

Rytmit: (tititoiden, pidä tasainen syke)

*s. 25 rytmit 1,2 ja rytmiduetto

*s. 27 rytmit a ja b

15. 23.4.2019

Ensi viikolla 30.5. vappuvapaa.

Korjattiin kirjalliset testit.

 

14. 16.4.2019

Ope sairaana, tunti peruttu.

 

13.  9.4.2019

Tehtiin kevättesti. Ensi viikolla harjoitellaan suullista ohjelmistoa.

12. 2.4.2019

Tehtiin harjoitustestiä.

Läksy: Tee moniste loppuun, jos se jäi kesken. Harjoittele siinä kysyttyjä asioita.

  1. 26.3.2019

Tunnistettiin duurikolmisointuja (dms), mollikolmisointuja (l,dm) ja vähennettyjä kolmisointuja (t,rf). Juteltiin kevään testeistä. Solfattiin s. 8 Poloneesin melodia ja basso ja tarkistettiin basson nuotinnos. Keksittiin neljän iskun mittaisia rytmejä. Luettiin rytmiduettoja s. 28. Tehtiin niistä pareittain soittimilla esitykset.

Läksy: Harjoittele tititoiden ja taputtaen s. 28 rytmiduettojen 1 ja 2 molemmat äänet.

  1. 19.1.2019

Solfattiin s. 28 Poloneesi ja tunnistettiin säestyksen solfat. Luettiin viime viikolla kirjoitetut rytmit ja tunnistettiin niistä Radetzskyn Marssi. Luettiin pareittain s. 28 rytmiduetto 1.

Läksy: s. 28 Poloneesiin nuotinna bassot ja lue s. 28 rytmiduetto 1 molemmat äänet

  1. 12.3.2019

Tehtiin kvinttiympyrä 3 min. Solfattiin I IV ja V –aste duurissa. Solfattiin Mozartin Poloneesi ulkoa. Opeteltiin tiitiri ja tiritii –rytmit. Luettiin rytmejä s.27. Kirjoitettiin kolme lyhyttä rytmiä.

Läksy: Harjoittele tititoiden ja koputtaen tunnilla kirjoitetut rytmit.

  1. Tehtiin kvinttiympyrä 3 min ja tarkastettiin s. 49 tehtävät. Soitettiin asteikkoja koskettimistoilla. Solfattiin s. 28 Poloneesi.

Läksy: Poloneesi hyvin solfilla.

  1. 26.2.2019

Harjoiteltiin kvinttiympyrän tekemistä 4#:n ja 4b:n asti kolmessa minuutissa. Tehtiin asteikkotehtäviä s. 49. Opeteltiin pysyvien etumerkkien paikat viivastolla. Solfattiin sointuasteet I IV ja V duurissa. Tutustuttiin Leopold Mozartin Poloneesiin s. 8.

Läksy: tee s.49 asteikkotehtävät loppuun ja solfaa s.8 Poloneesi

  1. ope sairaana
  1. 5.2.2019

Juteltiin Muhaillen-konsertista. Tehtiin yhdessä kvinttiympyrä. Tarkastettiin Joulupuuhaa-monisteesta asteikkotehtävät. Kuunneltiin Mozartin Taikahuilusta Das Klinget so Herrlich.

Läksy: Opettele kvinttiympyrä (= asteikot ja niiden etumerkit) ulkoa.

  1. 4.2.2019

Muhaillen-konsertti

  1. 29.1.2019

Ensi ma 4.2. Muhaillen-konsertin kenraali on 16.00-16.20 Sellosalissa. Tule ajoissa paikalle. Esitysvaatteeksi sovittiin mustaa ja valkoista. Ota mukaan eväät, jotka ehdit nauttia kenraalin ja konsertin välissä. Konsertissa kaikki istuvat yleisössä koko konsertin ajan. Yleisöstä siirrytään lavalle oman esityksensä ajaksi.

Ti 5.2. tunti normaalisti.

Harjoiteltiin esitystä. Koetettiin tehdä kvinttiympyrää 4# ja 4b.

Läksy: Harjoittele esityksen oma osuutesi varmaksi. Konsertissa kuuntele tarkasti muiden ryhmien esitykset ja valitse mielestäsi paras esitys. Mieti perustelut.

  1. 22.1.2019

Muhaillen-konsertti ma 4.2.; konsertin alkuaika muuttunut! Konsertti klo 19-20, kenraaliaikataulu selviää ensi viikolla.

Ideoitiin ja harjoiteltiin Lentävä lehmä esitystä.

SANAT

Lentää, lentää, lehmä lentää

Lehmä miettii, miksi lentää

Z ei oo z yhtään z täplää sillä

Se onkin poikanen, y-yksisarvisen.

ESITYSJÄRJESTYS

1 solfilla unisono

2 solfilla kaanon

välisoitto kellopelillä bassolinja

3 sanat unisonossa

4 sanat kaanonissa (lopussa jää laulamaan ”Se onkin poikanen, y-yksisarvisen” kunnes kaikki ryhmät ovat päässeet tähän asti.)

Läksy: Opettele ulkoa esityskokonaisuus. Voit opetella halutessasi soittamaan säestyksen omalla soittimellasi.

  1. 15.1.2018

Kerrottiin lomakuulumiset kehorytmin säestyksellä. Solfattiin Pachelbelin Sarabande s. 11.

Päätettiin esittää Muhaillen-konsertissa Bachelbelin kaanon. Aloitettiin esityksen valmistelua.

Läksy: Harjoittele solfilla ulkoa Pachelbelin kaanon. Opettele oma osuutesi ja ota oma soitin mukaan. Tee s. 49 (ja joulupuuhaa 3, jos se on vielä tekemättä).

***

  1. 18.12.2018

Herkuteltiin ja tehtiin kertaustehtäviä.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta! Tammikuussa jatketaan ti 15.1.2019

Läksy: Tee Joulupuuhaa 3 –moniste loppuun. Poissaolleet saavat monisteen tammikuun  1. tunnilla.

  1. 11.12.2018

Kerrattiin 16-osakuvioita ja opeteltiin tiiri ja ritii. Luettiin rytmiä s.28. Solfattiin sointuasteet duurissa. Solfattiin s.28 Oi kuusipuu. Laulettiin Pachelbelin kaanon. Tunnistettiin kaanonin säestysäänten sävelet sävelnimin ja soitettiin säestys.

Läksy: Tititoi s.28 rytmit 1 ja 2. Ensi viikolla nyyttärit. Tuo jotain syötävää (yksi keksipaketti, yksi sipsipussi, yksi karkkipussi tms.) Ope tuo mehua.

  1. 4.12.2018

Ensi viikolla avoimet ovet. Tervetuloa seuraamaan opetusta.

Laulettiin ja solfattiin Heinillä härkien fis-mollissa. Näytettiin viivastoharavalla. Opeteltiin laulun 2. ja 3. ääni ja solfattiin 3-äänisesti. Kerrattiin Pachelbelin kaanon.

Läksy: Opettele Pachelbel ulkoa solfilla. Mieti, mitä olisi kiva tehdä Muhaillen-konserttiin.

  1. 27.11.2018

Kerrattiin molliasteikon laulaminen ja tutustuttiin harmooniseen molliasteikkoon (si). Solfattiin läksylaulut, jotka olivatkin aika hankalia. Laulettiin Heinillä härkien ja koetettiin solfata sitä solfapylvään avulla. Kirjoitettiin laulun rytmi ja solfat. Jaoin laulusta 3-äänisen nuotin.

Läksy: Nuotinna Heinillä härkien fis-mollissa.

  1. 20.11.2018

Tarkistettiin Kilisee kilisee kulkunen –melodian rytmi ja harjoiteltiin sitä myös itsensä kanssa kaanonissa. Kerrattiin s.25 rytmiduetto ja tehtiin siitä pareittain soittimilla pienet esitykset. Mietittiin, mitä joululauluja on mollissa. Kerrattiin molliasteikko solfilla ja solfattiin s.12 alin duetto ja laulu 3.

Läksy: Solfilla s. 12 duetto 2 ja laulu 3

12. 13.11.2018

Kuultiin tosi hienot B-osat Kuljemme laulain –kappaleeseen. Solfattiin kappaleen alkuperäinen versio s. 3. Kerrattiin 16-osa kuvioita ja tutustuttiin tiiri ja ritii –rytmeihin. Opeteltiin s.25 duetto. Selvitettiin Kilisee kilisee kulkunen A-osan melodian rytmi ja kirjoitettiin se.

Läksy: Tee loppuun Kilisee -rytminkirjoitus. Tititoi ja taputa s. 25 rytmiduetto.

11. 6.11.2018

Ope sairaana.

  1. 30.10.2018

Kerrattiin Bim bom solfilla. Opeteltiin Kuljemme laulain A-osan melodia ja keksittiin pareittain siihen saman mittainen B-osa. Kerrattiin 16-tauko ja luettiin rytmejä s. 25. Opeteltiin tiitiri ja tiritii ja luettiin rytmiä s. 27.

Läksy: Harjoittele laulamaan oma B-osa hyvin solfilla. Kirjoita A-osan solfat ja rytmit.

  1. 23.10.2018

Muisteltiin, mitä edellisten viikkojen tunneilla on tapahtunut.

Solfattiin Bachelbel:n kaanon s.2. Laulettiin ja solfattiin s. 1 Bim bom. Kerrattiin tiritiri-kehorytmi ja luettiin ylempiä rytmejä s.24. Kerrattiin/opeteltiin 16-osatauko. Luettiin s.25 rytmitehtävät 1 ja 2. Hienoa ja keskittynyttä työtä koko ryhmällä!. Tunnin lopuksi jokainen mietti, mitä teki tänään erityisen hyvin.

Läksy: Harjoittele solfilla ulkoa s.1 laulu Bim bom. s.25 rytmit 1 ja 2.

9.10.

Kirjoitettiin Asikkalan puiset rattaa Bb-duuriin. Laulettiin kaksiäänisesti tersseissä. Harjoiteltiin rytmiduettoja.

6. 2.10.

Lämmiteltiin Pachelbelin kaanonilla. Käytiin läpi viime kerran rytmit. Kirjoitettiin Asikkalan puiset rattaat -laulusta rytmit ja solfat, läksyksi tehdä loppuun.

5. 25.9.

Laulettiin Pachelbelin kaanon neljällä stemmalla. Harjoiteltiin rytmejä, joissa 1/16-taukoja. (”Pikajuna, se oli pikajunaveturi”). Opeteltiin laulamaan Asikkalan puiset rattaat, solmisoitiin käsimerkeillä. Läksyksi harjoitella s. 25 rytmit sujuviksi ja tehdä oma rytmi.

4. 18.9.2018

Kerrattiin terssisekvenssi ja etumerkinnät. Solmisoitiin Bim bom -laulu. Kerrattiin rytmikaanon (Antin kehorytmi). Laulettiin Pachelbelin kaanon vihkon sivulta 2, läksyksi harjoitella ensi viikoksi tosi varmaksi.

  1. 3.9.2018

Solfattiin duuriasteikko ja terssisekvenssi. Ja kerrattiin ti-sävelen laulamista. Solfattiin duetto, joka soi tosi kauniisti ja puhtaasti. Opeteltiin Bim bom. Tehtiin kvinttiympyrä. Kerrattiin Antin kehorytmi ja opeteltiin tiritiri eli 16-osanuottikuvio. Tehtiin tahtiviivatehtävät s.24 ja luettiin rytmi 1.

Läksy: Tee s. 42 etumerkkitehtävät. (Etumerkkien paikat löytyy sivulta 40.)

  1. 27.8.2018

Kerrattiin terssisekvenssi ja lauludueton 1. ääni. Solfattiin dueton 2. ääni. Jokainen oppilas sai Musiikkikorvan viritys 3:n vihkon, johon kirjoitettiin oppilaan ja opettajan tiedot. Opeteltiin kehorytmi Antin aika-arvot. Solfattiin Mitä teit sä kesällä ja näytettiin solfat. Tutustuttiin laulun haastavaan rytmiin ja nuotinnettiin laulu. Soitettiin melodia.

Läksyksi: Koristele vihkon kansilehti. Askartele viivastoharava tai etsi vanha. Solfaa monisteesta s.1 duetto (3).

  1. 20.8.2018

Ensi viikolla jokainen saa opettajalta tehtävävihkon.

Selvitettiin kesäkuulumiset. Opeteltiin ”Mitä teit sä kesällä” –laulu. Jokainen lauloi oman B-osan lauluun kesäsoilla. Solfattiin D-duuri dueton 1. Ääni. Solfattiin Mitä teit sä kesällä pareittain.

Läksy: Kertaa ylennys- ja alennusmerkkien esiintymisjärjestys. Solfaa terssisekvenssi ylös ja alaspäin. Harjoittele laulamaan Mitä teit sä kesällä –solfilla ulkoa.

 

Print Friendly, PDF & Email