takaisin tiistairyhmien sivulle

15.00-16.00 Musiikkikorvan herätys 1

Tunnille mukaan: kynä, kumi, nuottiviivastovihko (5-viivaa), A4-kansio ja opettajalta saatu tehtävävihko. Nuottiviivastovihkon voi hankkia Sellon toimipisteen iltavalvojalta hintaan 5€ (käteisellä) tai Karatalossa.

Poissaolot: Säännöllinen osallistuminen opetukseen on tärkeää. Jos poissaoloja tulee useampi,

oppilas on tervetullut toisen samantasoisen ryhmän tunnille. Poissaolosta täytyy

ehdottomasti ilmoittaa tekstiviestillä tai sähköpostitse suoraan minulle.

Tuntitoiminta: Musiikorvan eli musiikin hahmotuksen tunneilla tavoitteena on auttaa oppilasta kuuntelemaan ja ymmärtämään musiikkia: rytmiä, melodiaa ja harmoniaa sekä musiikillisia muotoja ja samalla kehittää nuotinlukutaitoa. Tunneilla opiskellaan käytännön muusikkoutta, asioita, jotka tukevat oppilaan oman musiikillisen minän kehittymistä ja soitto-opintoja. Opeteltavia asioita lähestytään monin tavoin: laulaen, soittaen, liikkuen, aktiivisesti kuunnellen ja kirjoittaen. Oppilaan omaa soitinta tarvitaan silloin tällöin tunnilla, mutta ilmoitan siitä erikseen. Oppilaiden soittokappaleita, itsetehtyjä säestyksiä, sävellyksiä ja sovituksia hyödynnetään oppimateriaalina. Tämä tukee opiskeltavien asioiden yhdistymistä oppilaan omaan musisointiin.

Loppukevään aikataulut:

30.4. vappuaatto – ei tuntia

7.5. korjaustunti

14.5. suullinen, jokaisella oma 10 min aika 13.30-16

22.5. uusinta mahdollisuus

TUNNIT:

15. 23.4.2019

Ensi viikolla 30.5. vappuvapaa.

7.5. korjataan kirjalliset testit ja sovitaan suullisen aikataulu 14.5. (jokaiselle oma 10min aika).

Muisteltiin, mitä kaikkia lauluja olemme vuoden aikana solfanneet. Harjoiteltiin suullinen ohjelmisto.

Suullisen ohjelmisto:

LAULUT (solfilla, näytä myös käsimerkit, opettele puolet ulkoa, loput saat katsoa nuoteista, mutta solfia ei saa olla merkittyinä)

s. 8 Kirkas kuu

s. 10 Pikkuinen kissa

s. 12 Pohjolan syksy,

Naakka naksuttaja ja

Tintin koulu

s. 13. Soittakaamme laulakaamme

s. 16 Plim plam plom

Satu meni saunaan (vihkossa)

Tuiki tuiki tähtönen (harjoitustestissä)

RYTMIT (tititoiden)

s. 35 rytmiduetto (ope lukee toisen äänen, molemmat pitää osata)

s. 37 rytmit 1-3 (yksin tititoiden)

 

14. 16.4.2019

Ope sairaana, tunti peruttu.

  1. 9.4.2019

Tehtiin kevättesti. Ensi viikolla tarkastetaan se.

12. 2.4.2019

Tehtiin harjoitustestiä.

Läksy: Tee moniste kotona loppuun, jos se jäi kesken. Harjoittele monisteen tehtävien asioita.

  1. 26.3.2019

loppukevään aikataulut:

Harjoiteltiin intervalleja sävelnimin eli mentiin seuraavaan (sekunti), hypittiin yhden yli (terssi) ja kahden sävelen yli (kvartti). Laulettiin Soittakaamme, laulakaamme solfilla, sanoilla ja kaanonissa. Keksittiin neljän iskun mittaisia rytmejä ja toistettiin niitä. Luettiin s. 35 rytmiduetto. Opeteltiin kahdeksasosatauko. Tehtiin rytminlukua ja muita tehtäviä s. 36-37.

Läksy: tee tehtävät s. 36-37.

  1. 19.3.2019

Tarkistettiin s. 49 palautusmerkkitehtävät. Tehtiin aukeaman tehtäviä ja kuunneltiin Griegin Aamutunnelma. Tunnistettiin säveltasoja solfilla. Solfattiin s. 13 laulut 2 ja 3. Soitettiin yhdessä ja yritettiin pitää yhteinen syke. Muutama oppilas improvisoi melodian

Läksy: tee s. 48-49 loput tehtävä. Solfaa s.13 laulut 2 ja 3.

  1. 12.3.2019

Opeteltiin Hyttynen. Solfattiin Naakka naksuttaja ja Tintin koulu. Solfattiin ja näytettiin viivastoharavalla Satu meni saunaan C-duurissa, F-duurissa ja D-duurissa. Soitettiin Satu meni saunaan F-duurissa. Tarkistettiin nuotinnos. Tarkistettiin s.49 b-merkkitehtävät.

Läksy: Tee s. 49 palautusmerkkitehtävä (alin tehtävä).

  1. 5.3.2019

Alennusten esiintymisjärjestys hallittiin hienosti. Solfattiin asteikkoa d-l. Solfattiin s. 12 Pohjolan syksy, Naakka naksuttaja ja Tintin koulu. Selvitettiin Satu meni saunaan rytmit ja solfat. Aloitettiin nuotintamaan sitä F-duurissa (f1=do).

Läksy: Opettele solfilla ulkoa Naakka naksuttaja ja Tintin koulu. Nuotinna Satu meni saunaan loppuun, jos se jäi kesken. Voit kokeilla soittaa sitä omalla soittimellasi.

7. 26.2.2019

Melkein kaikki osasivat alennusmerkkien esiintymisjärjestyksen hienosti. Tehtiin s. 48-49 alennusmerkkitehtäviä. Laulettiin fa-melodioita. Solfattiin s. 12 Pohjolan syksy solfilla ja sanoilla. Keksittiin pareittain tai kolmistaan toinen säkeistön Pohjolan talvesta ja esitettiin ne ryhmälle.

Läksy: Opettele laulamaan s. 12 Pohjolan syksy ulkoa solfilla. Tee s. 49 alennusmerkkitehtävät. Opettele ulkoa alennusmerkkien esiintymisjärjestys, jos et sitä vielä osaa.

6. ope sairaana

  1. 5.2.2019

Juteltiin Muhaillen-konsertista. Solfattiin s. 10 laulut. Solfattiin Pikku kissa kolmelta korkeudelta ja näytettiin melodia viivastoharavalla (f=do, g=do ja d=do). Opeteltiin alennusmerkkien esiintymisjärjestys: b, es, as, des, ges, ces, fes. Tarkastettiin Pikkuinen kissa nuotinnos F-duurissa ja lisättiin F-duurin etumerkintä b kolmannelle viivalle. Soitettiin Pikkuinen kissa F-duurissa.

Läksy: Opettele hyvin ulkoa alennusten esiintymisjärjestys. Nuotinna Pikku kissa D-duurissa (mi= 1. Välissä), jos se jäi kesken.

  1. 4.2.2019

Muhaillen-konsertti

  1. 29.1.2019

Ensi ma 4.2. Muhaillen-konsertin kenraali on 17.45-18.05 Sellosalissa. Esitysvaatteeksi sovittiin mustaa/harmaata/ruskeaa + värikästä. Voit laittaa lisäksi esimerkiksi pupunkorvat. Ota mukaan eväät, jotka ehdit nauttia kenraalin ja konsertin välissä. Konsertissa kaikki istuvat yleisössä koko konsertin ajan. Yleisöstä siirrytään lavalle oman esityksensä ajaksi.

Ti 5.2. tunti normaalisti.

Harjoiteltiin esitystä. Sovittiin solisteiksi Jemina ja Minni, varasolisteiksi Iikka ja Erin.

Solfattiin Meidän kissat, Pikku kissa ja Pikku koira. Pentatoninen solfaaminen sujuu ryhmältä yhdessä tosi hienosti. DMS-kolmisointi saadaan soimaan kauniisti.

Läksy: Harjoittele esityksen oma osuutesi varmaksi. Konsertissa kuuntele tarkasti muiden ryhmien esitykset ja valitse mielestäsi paras esitys. Mieti perustelut. Tiistaiksi myös nuotinna s.10 Pikku kissa F-duurissa loppuun (aloitettiin tunnilla).

  1. 22.1.2019

Muhaillen-konsertti ma 4.2.; konsertin alkuaika muuttunut! konsertti klo 19-20, kenraaliaikataulu selviää ensi viikolla.

Opetelteltiin ylennettyjen etumerkkien esiintymisjärjestys: fis, cis, gis, dis, ais, eis, his. Harjoiteltiin Jänöjussi-esitystä. Sanojen muistaminen oli vielä epävarmaa. Solfattiin Meidän kissat s. 9 ja uutena s.10 Pikku kissa, johon harjoiteltiin bassosäestys.

Läksy: Varmista, että muistat Jänöjussin sanat ja erityisen varmasti säkeistöjen alut. Opettele hyvin ulkoa ylennettyjen etumerkkien esiintymisjärjestys: fis, cis, gis, dis, ais, eis, his.

  1. 15.1.2018

Kerrottiin lomakuulumiset kehorytmin säestyksellä. Päätettiin esittää Muhaillen-konsertissa Jänöjussin mäenlasku. Harjoiteltiin laulua, kohotahtia ja solistiosuuksia. Selvitettiin laulun etumerkintä (f->fis) ja ympyröitiin kaikki fis sävelet. Aloitettiin tunnistamaan 2. Rivin sävelten nimet ja oktaavialat. Kerrattiin pentatoninen asteikko solfilla. Solfattiin ja laulettiin sanoilla s. 9 alin laulu Kissa.

Läksy: Opettele s.20 Jänöjussin mäenlasku ulkoa sanoilla. Lisää sävelnimet 2. riville, jos et vielä tunnilla ehtinyt. Solfaa ja laula sanoilla s.9 alin laulu Meidän kissat. Kokeilee pystytkö solfaamaan myös nopeassa tempossa.

***

  1. 18.12.2018

Joulutunti: Laulettiin joululauluja, kuunneltiin jouluisia esityksiä ja säestettiin niitä rytmisoittimin. Muisteltiin, mitä syksyn aikana tunneilla on opittu.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2019! Jatketaan musiikkikorvaopintoja ti 15.1.2019.

  1. 11.12.2018

Tunnistettiin drm sl solfia. Solfattiin Timppa-tonttu. Tarkistettiin s.28 neljäsosataukotehtävät ja luettiin rytmit. Soitettiin pentatonisella asteikolla ostinatosäestyksiä ja harjoiteltiin sykkeen tasaisuutta. Ryhmä koetti keksiä näistä kokonaisuuden, mutta tehtävä jäi kesken.

Läksy: Ensi viikolla joulutunti. Mieti, minkä kappaleen haluaisit ryhmälle esittää ja ota oma soitin mukaan.

  1. 4.12.2018

Ensi viikolla tunnilla avoimet ovet, vanhemmat tervetulleita kuuntelemaan.

Juteltiin lauantain konsertista. Laulettiin Hei, hello unisonossa ja kaanonissa. Kerrattiin solfia ja re:n laulamista. Solfattiin Musiikkimaan kansallislaulu. Opeteltiin solfilla Pieni joululaulu. Esitettiin Joulu on taas. Opeteltiin neljäsosatauko ja sen piirtäminen. Tehtiin tehtäviä s. 28. Opeteltiin pomppukaanon.

Läksy: Lisää puuttuvat neljäsosatauot s. 28 rytmeihin. Harjoittele tititoimaan rytmit.

  1. 1.12.2018

Soiva joulutalo –konsertti.

  1. 27.11.2018

Kerrattiin solfia. Laulettiin s.8 Kirkas kuu ja Purjelentäjä. Opeteltiin piirtämään G-avain eli diskanttiavain. Harjoiteltiin lauantain säestyskappale Joulu on taas kuntoon. Lopuksi selvitettiin sävelnimiä viivastoharavalla (c1-c2).

Huom! Soiva joulutalo la 1.12. Sellon pikkusalissa. Ryhmä soittaa konsertissa 11.30-12.30. Olkaa ajoissa paikalla!

  1. 20.11.2018

Ryhmä esiintyy la 1.12. klo 11.30-12.30 Sellon pikkusalissa.

Valmisteltiin Joulu on taas –säestystä. Kirjoitettiin melodian rytmi ja solfat. Harjoiteltiin kappaleen säestystä eri soittimilla.

Läksy: Opettele soittamaan oma säestysosuutesi hyvin. Varmista, pääsetkö paikalle Soivaan joulutaloon.

  1. 13.11.2018

Sovittiin, että ryhmä osallistuu Soivaan joulutaloon la 1.12. Sellon pikkusalissa. Konsertit ovat 10.30, 11.30 vai 13. Ensi viikolla varmistuu, missä konsertissa esiinnytään. Tämä korvaa tunnin 7.1.

Solfattiin Rumpali ja näytettiin sitä haravalla eri sävellajeissa. Solfattiin s. 8 laulut. Laulettiin s.19 laulut ja mietittiin, mitä eroja kappaleissa on. Kokeiltiin rytmisäestyksiä Joulu on taas –kappaleeseen.

Läksy: Solfaa s. 8 Kirkas kuu ja Purjelentäjä. Mieti, miten ja millä soittimella voisit säestää Joulu on taas –kappaletta. Ota oma soitin mukaan.

11. 6.11.2018

Ope sairaana.

  1. 30.10.2018

Solfattiin Rumpali ja Säälaulu. Tarkistettiin s. 1 soitintehtävä. Opeteltiin neljäsosatauko ja luettiin rytmejä s. 28. Laulettiin s. 19 Säälaulu. Tutustuttiin neljäsosataukoon. Harjoiteltiin rytmisäestykset ja soitettiin ne rytmisoittimin. Mietittiin, mitä kukin oppilas teki tunnilla erityisen hyvin.

Läksy: Harjoittele laulamaan sanoilla Säälaulu s.19 ja kirjoita vihkoon Rumpalin solfat (ddd mmm…)

  1. 23.10.2018

Laulettiin Rumpali ja Lammikon pinnalle. Näytettiin solfia/korkeuksia. Käytiin läpi, mitä viime viikoilla on tapahtunut. Juteltiin työrauhasta ja hyvästä ilmapiiristä luokassa. Laulettiin opeteltuja lauluja ja harjoiteltiin sml sekä d –solfien laulamista puhtaasti. Tehtiin soitinten ja nuottiavaintentunnistustehtävää s.1.

Läksy: Tee s. 1 loppuun.

9.10.

Tehtiin ”musiikkikoneita” tuttujen laulujen palasista ja omien nimien rytmeistä (koneen käyttäjä käynnisti ja sammutti päällekkäin soivia osia). Kirjoitettiin Talitintti viivastolle. läksyksi tehdä loppuun jos jäi kesken. Laulettiin taululta do, mi ja so -säveliä kuoronjohtajaa seuraten.

6. 1.10.

Laulettiin suoraan nuotista Pikku pupu ja Suovetaanpas Sorolaan. Opeteltiin do-sävelen käsimerkki. Uutena lauluna Talitintti, aloitettiin rytmin kirjoittamista.

5. 25.9.

Opeteltiin la-sävelen käsimerkki ja paikka viivastolla. Kirjoitettiin viivastolle Lentokoneen ohjaaja. Harjoiteltiin rytmejä, joissa on taukoja. Keksittiin omista nimistä melodioita.

4. 18.9.2018

Opeteltiin käänteisintervallit ja oktaavia suuremmat intervallit nooni (9) ja desimi (10). Laulettiin tersseissä ja seksteissä. Kerrattiin ylinousevat ja vähennetyt intervallit. Ensi viikoksi intervallimonisteet valmiiksi.

  1. 4.9.2018

Harjoiteltiin so:n ja mi:n laulamista ja solfattiin s.4 Kukkuu, Kiis kissa ja Onkimies. Liikuttiin tasa- ja kolmijakoiseen musiikkiin. Keksittiin oma rytmi ja luettiin sitä keho-ostinaton ja rytmisäestyksen kanssa. Opeteltiin tahtiosoitus 2/4 ja tahtiviivan merkitys. Kerrattiin Lentokoneen ohjaaja. Solfattiin Nuku lapsonen ja näytettiin melodia viivastoharavalla. Lisättiin s.26 rytmiin tahtiviivat ja solfat. Nuotinnettiin laulu (so=2. Viiva, mi=1. Viiva) viivastovihkoon.

Läksy: Vedä tahtiviivat s.27 ja tititoi rytmit.

  1. 28.8.2018

Opeteltiin uusi laulu ”Lentokoneen ohjaaja”. Harjoiteltiin sykkeen ylläpitoa. S.27 rytminluku ei ollut tasaista, joten rytmit ovat edelleen läksynä. Tutustuttiin nuottiviivastoon. Harjoiteltiin nuottien piirtämistä viivoille ja väleihin. Opeteltiin so ja mi ja solfattiin Nuku lapsonen. Näytettiin laulua viivastoharavalla ja laulettiin eri korkeudelta. Solfattiin s.4 Kukkuu käkönen ja Kiis kissa karjaan.

Läksy: Tititoi s.27 rytmit 1-2. Askartele viivastoharava. Kirjoitta nimi haravaan, koristele se ja päällystä se kontaktimuovilla. Solmisoi s. 4 laulut.

  1. 23.8.2017

Tutustuttiin toisiimme ja aihepiiriin. Opeteltiin laulut Hei, hello ja Nuku lapsonen. Opeteltiin neljäsosanuotti (taa) ja kahdeksasosanuotti(pari=titi). Kirjoitettiin Nuku lapsonen –melodian rytmit.

Läksy: Hanki nuottiviivastovihko (5-viivaa) ja A4-kansio. Koristele vihkon kansi. ja lue tititoiden s.27 2 rytmiä.

 

Print Friendly, PDF & Email